MI A KÜLÖNBSÉG A KATALIZÁTOR ÉS A RÉSZECSKESZŰRŐ KÖZÖTT?
- Car Contact Expert
- 2023. nov. 20.
- 3 perc olvasás
Frissítve: 2024. jún. 21.
Avagy a részecskeszűrő öntiszítása és a tiszta dízel korszaka. Miért pöfög sűrű fekete füstőt az autóm, ha nincs is semmi baja?
A lényeges különbség: a részecskeszűrő a szilárd szennyező anyagokat csökkenti, a katalizátor pedig a káros gázok nagy részét semlegesíti, és ez utóbbi rendszer tökéletesítésére szolgál az Adblue® rendszer, melyről itt olvashat bővebben!
A részecskeszűrő tehát a szilárd káros anyagok környezetbe jutását minimalizálja. A részecskeszűrő (FAP) egy teljes egészében elektronikusan vezérelt fejlett környezetvédelmi rendszer. Működéséről és „öntisztításáról”, azaz a regenerálásáról most többet is megtudhat!

A részecskeszűrő, a korom és a FAP-adalék
A részecskeszűrő egy korszak kezdetét is képviseli, a tiszta dízel korszakát, hiszen kiszűri a környezetbe távozó koromszemcséket azáltal, hogy elégeti őket.
Először is nézzük, hogy miként épül fel egy részecskeszűrő rendszer:
Szerkezetileg áll egy szilícium-karbid szűrőtestből és az eléje beépített előkatalizátorból.
Szükséges hozzá egy szoftver, amely a motor vezérlését és ellenőrzését végzi, és amely egyben a szűrő regenerálását, azaz „öntisztító” folyamatát is irányítja, és a rendszer öndiagnosztikáját is ellátja.
A részecskeszűrő megfelelő működéshez a részecskeszűrőhöz kifejlesztett speciális adalékra van szükség, az úgynevezett FAP-adalékra. Ezt a folyadékot rendszeres időközönként be kell fecskendezni a üzemanyag tartályba. A FAP-adalék a járműben egy elkülönített tartályban van. Ebben a tartályban van egy szivattyú, és ez a szivattyú juttatja be az üzemanyag tartályba az adalékot annak függvényében, hogy meglegyen a gázolajnak és a FAP-adaléknak a motorvezérlő számítógép által kiszámolt optimális keverési aránya.
Miért van szükség FAP-adalékra?
Az oka egyszerű. A korom csak nagy hőmérsékleten tud elégni.
De vajon a kipufogódobban elég magas-e a hőmérséklet ahhoz, hogy ez az égés végbe menjen?
Nem! Nem elég magas!
A cél tehát az, hogy a korom részecskék alacsony hőmérsékleten is elégjenek a kipufogó rendszerben. Ezért van szükség a FAP-adalékra, amely tehát lehetővé teszi, hogy a korom alacsonyabb hőmérsékleten is elégjen.
A FAP-adalék minősége kiemelt fontosságú, bízza az adalék feltöltését autószervizünkre!
Mi történik a részecskeszűrőben visszamaradt korommal?
A motorból érkező gázok és a bennük lévő korom szűrése folyamatos. A FAP-rendszer egy szűrőtestben felfogja és tárolja a korom részecskéket, majd rendszeres időközönként, az ún. regenerálási fázis során elégeti azokat. A regenerálási folyamat során a szűrő hőmérséklete – a menetkörülményektől függően – 400 vagy 1000 kilométerenként jelentősen megemelkedik (közel 600 °C-ra). A szűrő regenerálása 2-3 percig tart, és nincs hatással a vezetésre: a vezető semmit sem érzékel belőle, ilyenkor sűrűbbnek tűnő, látható füst hagyja egy a kipufogórendszert. Regenerálás nélkül a szennyező részecskék felgyülemlenének, és eltömítenék a szűrőt, ami rendellenes működéshez és akár a motor leállásához is vezethetne.
A regenerálási folyamat elve HDi motoroknál:


Ha a részecskeszűrő önmagát tisztítja, miért kell mégis cserélni?
Bármily tökéletes is a rendszer egy idő után a részecskeszűrő már nem tudja önmagát megfelelően tisztítani, eltömődik vagy elöregedik, ezért cserére szorul.
A Car Contact autószerviz tanácsai a részecskeszű élettartamának meghosszabbításához:
A részecskeszűrő optimális működése és a teljesítményromlással járó idő előtti elszennyeződésének megelőzése érdekében mindig a gyártó által előírt motorolajokat és adalékokat használjon a járműben, melyek közül még előnyösebbek a kevés szulfátos hamut, foszfort és ként tartalmazó termékek. A rossz minőségű FAP-folyadékok jelentősen ronthatják a részecskeszűrő teljesítményét, és csökkenthetik az élettartamát.
A részecskeszűrő optimális működéséhez speciális FAP-adalékra van szükség, és szintjét a jármű karbantartása során ellenőrizni kell, szükség szerint pedig után kell tölteni.
Természetesen, a járművet elhagyó kétes eredetű sötét füst nem csak a FAP-szűrő regenerálási folyamatából adódhat, ezért ha kételye van, keresse meg szervizünket. Különösen igaz-ez abban az esetben, ha az Ön járművébe nincs beépítve FAP-szűrő. A furcsa fekete füst akkor is jelentkezhet, ha a motorolaj bekerül az égéstérbe, amely komoly motorhibára utal! Ne halogassa a feltárást!
Bízza a feltöltést és a részecskeszűrő karbantartását autószervizünkre!
Várjuk Önt szeretettel a Car Contact márkafüggetlen autószervizben és karosszéria-fényező centerünkben, Pomázon, a Mester utca 4. szám alatt.
Comentarios